Czym jest marketing szeptany - WeMakeIt.pl

Artykuł
Marketing szeptany

Marketing szeptany

Marketing szeptany – Czym jest i kto powinien z niego skorzystać?

Buzz marketing, jak się go też nazywa, polega przede wszystkim na wywoływaniu naturalnej i nienachalnej dyskusji na temat konkretnej marki lub produktu. Nie chodzi o to, żeby nakłonić użytkowników do zakupu, tylko przedstawić zalety produktu biorąc udział lub inicjując dyskusję na temat problemu, który dany produkt rozwiązuje.

Marketing szeptany znajduje zastosowanie praktycznie dla każdej branży. Niezależnie od tego, czy prowadzisz sklep e-commerce, jesteś trenerem personalnym czy posiadasz salon piękności, zyskasz gdy o twoich produktach zrobi się w sieci głośno.

W ludzkiej naturze leży chęć podzielenia się swoją opinią na dany temat. Znana wszystkim „poczta pantoflowa” to naturalna wymiana opinii na dany temat, której najbardziej ufamy. Taka ”szeptanka” odbywa się również w internecie i jest narzędziem mającym na celu wywołać dyskusję związaną z daną marką, produktem, usługą, a co najważniejsze jest ich naturalną reklamą.

Jak to działa?

Marketing szeptany polega na wchodzeniu w interakcje z potencjalnym klientem, nie nakłania i nie namawia wprost do zakupu danego produktu. Ma naturalną i niewymuszoną formę, dzięki temu daje możliwość łatwej i skutecznej komunikacji.

Pobudza dyskusje o danej marce czy produkcie w sposób naturalny, nienachalny co sprawia że potencjalny klient otrzymuje informacje o naszej marce czy produkcie przy okazji ale, nie wprost.

Dzięki temu klient nie ma wątpliwości do samego przekazu i nie wzbudza to w nim negatywnych emocji, tak jak to bywa w przypadku reklamy klasycznej, czy też wpisu np. kup to teraz.

W postach, które zamieszczamy na Facebooku, przekazujemy treści o produkcie lub usłudze w interesujący sposób. Tworzony przez nas content jest dopasowany do wybranej grupy, w której jest duża szansa na zainteresowanie danym tematem. Nasze posty inicjują w naturalny sposób rozmowę, tak jak to się odbywa między ludźmi na konkretny, wybrany przez nas temat. Tworzymy w ten sposób organiczny zasięg, który przekierowujemy w konkretne miejsce.

Wypowiadając się jako jeden z użytkowników jesteśmy wiarygodni i skracamy dystans. Łatwiej jest tworzyć autentyczne relacje, w których nasza marka znajduje się w tle. Dobre relacje budują zaufanie, a zaufanie przyciąga kolejnych klientów.

Produkt czy usługa są „bohaterami drugoplanowymi” i wymienianymi przy okazji, mimowolnie i w sposób niezauważalny. Treści tworzone są w taki sposób, że inicjują naturalne odruchy zainteresowania oraz chęć podzielenia się z innymi osobami, znajomymi czy grupowiczami.

Jak marketing szeptany pomaga małym i średnim firmom ?

Większość małych i średnich firm nie ma własnego działu marketingu. Reklama jest zaniedbywana. Oczywiście w biznesplanie firma uwzględnia także wydatki na marketing, ale często nie mają one wysokiego priorytetu ważności, a przecież nawet najlepiej zorganizowana firma, czy doskonale dopracowany produkt nie sprzeda się jeśli rynek o nim nie będzie wiedział. Dlatego też warto wybrać rodzaj reklamy, który da szybki zysk i dotrze do bardzo szerokiego grona potencjalnych odbiorców.

Marketing szeptany jest odpowiednim narzędziem, który w krótkim czasie przynosi wymierne korzyści finansowe firmie. Zainwestowane i pomnożone pieniądze wracają z zyskiem do firmy już po trzech miesiącach.

Po czym poznać dobry marketing szeptany?

Musisz zwrócić uwagę na parę podstawowych kwestii:

• Buzz marketing musi brzmieć szczerze i nienachalnie. Mocno promocyjne wpisy mogą Ci bardziej zaszkodzić niż pomóc

• Moderacja wszystkich wpisów musi być regularna, tak aby umiejętnie wykorzystywać wszystkie aktywne wątki

• Wszelkie wpisy na temat Twojego produktu nie mogą być w samych superlatywach. Neutralne opinie mogą dodawać kampanii autentyczności

• Najskuteczniejsze działania prowadzone są na różnych kanałach, tak aby dotrzeć do Twojej grupy odbiorców która niekoniecznie korzysta z Facebooka

• Marketing szeptany powinien być również etyczny. Znaczy to, że budowanie swojej marki na złych opiniach na temat konkurencji nie jest dobrym rozwiązaniem

Dobrze przeprowadzony buzz marketing może wpłynąć pozytywnie na wizerunek Twojej marki. Nie jest w nim jednak trudno o błędy, które mogą Cię później dużo kosztować. Dlatego warto od razu powierzyć jego prowadzenie profesjonalistom i tylko obserwować jak o Twojej firmie robi się głośno.

Zobacz także: